Sebuah Ilusi Optik

Petang yang kelam

Petang itu gelap sungguh. Aku balik awal. 10 minit di pertengahan jalan. Hujan lebat tak ingat. Kilat berdentum-dentum. Serius. Aku bergerak dengan pantas. Meter motor dah cecah 110. Baju dengan seluar basah lenjun. Sampai di tengah-tengah hiway, ngam-ngam motor jadi henjut-henjut. Ahh sudah! Aku kaget. Bawak slow skit. Dia jadi lagi henjut kuat. pastu terus berhenti. Aisey.. Aku bukak tempat duduk. Periksa minyak. Kosong. Melilau cari stesen minyak dalam hujan. Sudahnya aku tolak motor hampir dua kilo pergi stesen minyak. Dalam hujan lebat. Disertai ribut petir. Dan banjir kilat.


Kata Ustaz,"Tuhan datangkan kesusahan untuk menguji hambanya, maka bersabarlah dengan ujian itu. Nescaya kegembiraan akan datang bagi orang-orang yang sabar"

No comments: