Sebuah Ilusi Optik

Kemalasan

Di Kelantan ada sejenis kuih bernama Kuih "Malas". Perkataan "malas" disebut "ma-llah". Kuihnya berwarna seakan-akan kekuningan dan ada juga berwarna keperangan.

Rasanya agak tawar dan sedikit masin jika dimakan begitu sahaja. Namun akan lebih sedap jika dimakan dengan pencicahnya (sos). Jika di luar dari Kelantan aku tak pasti apekejadah namanya. Namun rupanya seakan cucur udang.

Mengikut cakap-cakap belakang (back talk) dan gurauan penduduk kampung. Orang yang malas adalah disebabkan makan kuih malas tersebut atau orang yang makan kuih tersebut akan menjadi malas. Hahah..

Aku sangat-sangat tidak bersetuju dengan gurauan itu. Ini kerana, aku tidak makan kuih itu. Tapi aku agak malas sekarang. :p

p/s: Aku gagal mencari gambar kuih malas. Sebab... Err aku MALAS. =)

No comments: