Sebuah Ilusi Optik

Fakta Menarik

Aku tiba-tiba rasa bosan hari ini. Lalu menggodek-godek blogspot dan menggatal-gatal tangan aku. Mengubah itu ini. Nampak sangat aku takde kerja. Haha. Sedang-sedang aku meng'surf' internet, terjumpalah satu artikel. Berkenaan fakta-fakta menarik mengenai binatang. Jom kita layaaan...

1. Semut boleh mengangkat 50 kali ganda dan menarik 30 kali ganda dari berat badannya.
-Kuat gila. Kalah Sazali samad.

2. Kelawar selalunya membeluk ke kiri apabila keluar dari gua.
- Err.. Ikut kiri jika tidak memotong.

3. Hanya .016 mg toksin yang dikeluarkan oleh "Poison Frog" (katak beracun) boleh membunuh 180-paun manusia.
- Inikah yang dinamakan mati katak? Mati disebabkan oleh racun katak. ;p

4. Seekor lebah perlu menghisap 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan satu sudu besar madu.
- Hmm.. Patutlah madu mahal.

5. Kambing mempunyai anak mata yang berbentuk segi empat tepat.
- Kagum aku. Tak payah buat spek segiempat cam trend budak-budak skang ni. Pakai anak mata je.

6. Burung unta mempunyai kaki yang terpanjang. Kakinya boleh mencapai sepanjang 1.3m.
- Buat sup sedap ni.

7. Babi betina selalunya mempunyai bilangan puting yang bernombor genap, dan selalunya dua belas.
- Err.. No komen. =)

8. Lebih 10,000 ekor burung mati setahun kerana merempuh tingkap.
- Tingkap rosak tak? Bolehla aku jadi pembekal tingkap.

9. Ayam jantan tidak boleh berkokok jika ia tidak memanjangkan tengkuk sepenuhnya.
- "makan tengkuk ayam nanti bersanding kepala teleng", Jalil Hamid

10. Seekor zirafah boleh mencuci telinganya dengan menggunakan lidahnya yang panjang 21 inci.
- 21 inci?? ni bukan stakat cuci telinga, boleh buat sikat rambut skali. Hoho.

Sekian sahaja dari saya. Kita jumpa lagi.

No comments: