Sebuah Ilusi Optik

Petua/Tips/Kaedah Menghalau Burung


Rumah aku bukan jenis di atas tanah. Yang mana bila engkau keluar sahaja rumah, sudah jejak ke tanah..Tidak. Rumah aku tidak berada di atas langit sepertimana kerajaan langit ayah pin. Rumah aku jenis yang bernama apartment. Sudahlah namanya apartment tingkat atas sekali, mengadap tasik pulak lagi. Petang-petang angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Sambil makan goreng pisang dengan air teh, sambil melayan angin bertiup. Fuh, sempoi sungguh.
Waima demikian, kesempoian rumah aku telah menarik ramai pelawat. Ya, pelawat dari kalangan binatang. Sejenis burung yang apakejadah namanya. Akan duduk bertenggek berdekatan aircond di balkoni rumah. Pada waktu yang aku sendiri tak pasti bila dia datang. Sedar-sedar, berciciran tahi di balkoni. Sudahnya, menjadi tugas aku untuk mencuci balkoni. Hari minggu lepas, aku baru cuci. Dua hari kemudian, datang berak lagi. Aku jadi geram. Kalau aku biarkan, mahu boleh jual buat baja. Tahi diorang ni. Tapi sebagai seorang kacak yang mementingkan kebersihan, aku kene bersihkan jugak.

Kadang-kadang, aku mengintai dari tirai (kamar?), melihat-lihat takut ada burung yang datang. Tapi langsung takde. Licik jugak diorang ni. Ntah bila diorang merangka strategi untuk berak di balkoni rumah aku pun tak tahu. Sekelip mata je diorang berak. Keji sungguh. Takde warning langsung.

Balkoni yang kotor sungguh amat memualkan untuk dilihat. Jijik. Apalagi untuk bersantai di balkoni tersebut sambil menghirup udara segar. Untuk menjemur kain juga amat susah. Dibuatnya burung terberak atas baju ngan seluar aku. Naya jugak.

So, di kesempatan ini. Pada sesiapa yang terbaca entri ini. Aku ingin meminta jasa baik kamu-kamu semua (ramai ke yang baca blog ni? :p ...ceh!) Adakah apa-apa kaedah/tips/petua untuk aku menghalau burung-burung tersebut???
(gambar ehsan tempua.com)

No comments: