Sebuah Ilusi Optik

Umur


Jika dihitung-hitung umur manusia tak panjang sangat pun. Manusia paling tua di dunia seratus lebih je umur. Purata hayat kat Malaysia pulak dalam 60-70 tahun.

Secara teorinya, aku dah habiskan lebih 1/4 daripada jangka hayat purata tu. Sesekali aku melihat diri aku. Aku tertanya-tanya sendiri. Apekejadah aku dah buat sepanjang umur aku? Apakah pencapaian paling membanggakan aku? Sudahkah aku mencapai segala cita-cita dan impian aku suatu masa dahulu?

Tapi paling 'hardcore', soalan-soalan berunsur agama seperti dah berapa kali aku tinggal sembahyang? Dah berapa kali tinggal puasa? Dah berapa kali mengumpat? Dah berapa kali buat amal kebajikan? Lama lagi ke hidup dekat dunia ni?

Aisey.. tak tenteram aku ni!

P/s : Selamat Hari Lahir untuk saya. :)

No comments: