Sebuah Ilusi Optik

1999 : Bussiness

Thai stockbroker-Turned-Vendor "I'd rather be bankrupt than dead"

Mungkin. Ini adalah perniagaan pertama aku. Bagaimana ia bermula adalah sangat mudah. Satu hari, semasa di kelas. Aku dipanggil seorang senior mengatakan ada seseorang ingin berjumpa.

Dan seseorang itu ialah seorang pakcik umur lingkungan 40-an. Datang membawa design baju untuk dijual. Menyuruh aku menjadi ejen di sekolah itu dan aku akan mendapat komisen dari setiap helai baju yang terjual. Amat mudah. Namun satu persoalan, bagaimana pakcik itu mengenali aku?... jawapannya ialah kawan aku di sebuah sekolah di Melaka yang mencadangkan nama aku. Aku teragak-agak. Meminta diri ke kelas lalu memberitahu perkara ini kepada seorang kawan aku, Azli (bukan nama sebenar). Azli agak berminat dan terus berjumpa pakcik itu.

Seterusnya. Aku dan Azli menjadi ejen jualan baju di sekolah itu. Kami adalah perintis dimana selepas itu, ada beberapa student turut menjual baju-baju self-design. Sambutan sangat menggalakkan. Duit kami banyak. Sangat banyak bagi pelajar sekolah seperti kami.

2 bulan berlalu. Duit sudah diserahkan kepada pakcik itu. Tapi baju masih belum kunjung tiba. Aku dan Azli jadi gelisah. Pakcik langsung gagal dihubungi.

Masuk bulan ke 4. Kami sedar yang kami telah ditipu. Perniagaan pertama aku menemui kegagalan. Aku sangat kecewa. Kawan-kawan mula bertanya tentang baju mereka. Dan ada yang meminta balik duit. Akhirnya aku terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri membayar duit baju kawan-kawan. Aku mendapat pengajaran yang sangat berguna mengenai perniagaan iaitu jangan mudah percaya kepada orang. Berlaku jujur dan jangan mudah berputus asa!

Dan adalah baik untuk kita renungkan kisah mengenai Sirivat Voravetvuthikun. Seorang jutawan hartanah dan pelaburan dari Thailand. Dulu dia hidup mewah dengan pelbagai perniagaan dan pelaburan. Beliau boleh dikatakan seorang yang sangat berjaya sehinggalah berlakunya krisis ekonomi 1997. Dia telah disytiharkan bangkrup. Dia kerugian USD8.7 juta berserta aset seperti kondominium mewah dan tanah. Kereta-kereta mewah beliau turut ditarik. Akhirnya beliau terpaksa menjual sandwich yang dibuat oleh isteri dan 3 anaknya di kaki lima jalan untuk menyara hidup.

Dia pernah mengaku yang pada mulanya, dia amat malu dengan cara hidup barunya. Dia berkata ini umpama terbang tinggi 10 000 kaki ke udara dan akhirnya terpaksa duduk di atas tanah menjual sandwich di kaki lima. Tapi katanya, dia lebih rela bankrupt daripada mati.

"It's not easy to do whatever we never did before, carrying a tray on the ground and sell sandwiches". "In the first week my sandwiches were not moving very quickly, but thanks to the media publicity, people begin to know me and the sandwiches soon statred selling. I feel better for myself", he added. His sandwiches are made new everyday and the unsold are given to his staff first. The remaining are given to abandoned children at Ban Rajavithi, Phayathai Shelter and to the aged at Ban Bang Kae. His main principle is to be honest to his customers, by selling them products of good quality. The unsold sandwiches would never be frozen overnight for next day sale, because that would damage the taste. He said his failure has taught him to look into reality. He said that in the past he used to think that big is beautiful and small is ugly, but now he thinks the opposite. He said he was proud that his 'never-give-up' spirit has been meaningful to his family, his employees and others who are living in despair." - petikan dari http://www.sirivatsandwich.com/

3 comments:

ladylikeme said...

wah entri motivasi nieee

Crayon said...

hehe..bersemangat! Salah satu buku tulisan Sirivat berjudul "Never Give Up!".

Anonymous said...

analyzing hudco anybody khanna unplugging aaas fishes settle junket cukdj butter
lolikneri havaqatsu