Sebuah Ilusi Optik

Aiskrim

1992. Balik kelas fardu ain hari itu panas terik bukan main. Budak-budak ramai yang tak datang. Adala 2-3 orang datang yang kuat semangat. Jarak rumah aku ke sekolah tak jauh pun. Boleh nampak dari rumah. Selang 3 buah rumah. Betul-betul tepi sekolah. Ada rumah makcik jual aiskrim asam. Aiskrim buat sendiri. Kat dalam ada taruk asam jeruk mangga. Takpun jeruk cermai. Aiskrim dia boleh tahan la.

Aku. Berjalan seorang. Laju-laju. Hajat di hati sampai di rumah nak pasang kipas nombor 5 (maximum) pastu tido sepuas ati. Sambil tunggu berbuka. Sampai di depan rumah itu. Aku rasa tak sedap hati. Nampak budak-budak ramai. Ni tak boleh jadi.Sekilas aku dah di muka pintu rumah makcik tu.

Dan sesampai di rumah, kakak aku tegur "ha! tak puasa ke hari ni?"
"Err..err", aku.

No comments: