Sebuah Ilusi Optik

Parut (Istimewa Hari Bapa)

Mase tu umur aku dalam 5 taun lbey. Milo minuman kegemaran aku. Kebetulan aritu, mak aku takde kat umah. Slalu mak yang buat milo kat aku. Aku merengek nak milo kat abah. Abah pun buatkan secawan milo taruk dalam gelas kaca bagi kat aku. Slalu mak aku boh dalam cawan plastik. Milo kaw2, sedap sekali.

Dari dapur ke ruang tamu umah ada tangga. Aku nak ke ruang tamu. Nak layan cite Thundercat. Apa barang budak2 tak tengok cite thundercat. Tiba-tiba, time naik tangga aku terjatuh. Gelas pecah. Darah membuak. Tangan aku terkena kaca. Abah panik. Bawak aku ke hospital. Hari tu aku dapat 4 jahitan luka kat ibu jari tangan kanan.

Parut luka ada sampai sekarang. Tapi aku still kacak. Parut di tangan langsung tak menjejaskan kekacakan saya. Jika aku perempuan, hantaran mesti ditolak sikit. Nasib baik aku lelaki. Lelaki anak jantan kena ada parut. Kata nenek aku pujuk.

Petang tu, mak aku balik umah membebel kat abah sbb bagi gelas kaca kat aku. Abah diam. Sesekali kalau aku tgk parut, aku teringat kat arwah abah. Aku akan menangis.

2 comments:

ladylikeme said...

salam...
teringat kat arwah ayah aku walaupun dia xpenah bagi parut kat aku....huhuhu

Crayon said...

sentimental woo.. hehe