Sebuah Ilusi Optik

Pengalaman saya menaiki bas TRANSNASIONAL

Balik kampung skali skala memang amat mendamaikan. Sebagai rakyat kelas marhaen yang terbeban dengan kenaikan harga minyak. Pengangkutan bas Ekspres adalah pilihan yang tepat dan bijak. Setelah membuat kajian secara ilmiah dan tesis, saya memilih bas transnasional (atau bas Trans).

Bas Transnasional memang amat banyak. Boleh dikatakan hampir ke semua destinasi dia ada. Pengalaman membeli tiket, amatlah senang. Kerna tiket bas transnasional menggunakan komputer sepenuhnya dan terdapat link dengan hampir seluruh kaunter2 transnasional di Malaysia (saya rasa la). Disini, pujian patut diberikan.

Pengalaman balik kampung menaiki bas Trans, tidak ada masalah ketara kecuali bas lewat. Hal ini memang lumrah. Lagikan kapal terbang pun boleh delay, inikan bas. Getus hati saya.

Pengalaman balik semula ke KL setelah bercuti di kampung lagi satu hal. Setelah menunggu dalam jangka waktu 30 minit, bas baru tiba. Masalah lain, tiba2 sahaja bas trans ni gabungkan bas yang akan saya naiki dengan bas yang lain (yang turut ke detinasi sama). Maybe tak cukup penumpang dan untuk bajet. Saya rase... Paling hampeh, tiket jadi bertindan. Tiket tempat duduk saya telah diduduki oleh ntah mamat mane. Saya amat marah sekali. Sekonyong2, baik tak payah pakai tiket. Driver menyuruh saya duduk di mana sahaja tempat kosong mengikut keselesaan saya. Apekejadahnye! Driver plak saya dapati merokok dengan konsisten. Bukankah dalam bas telah tertulis. DILARANG MEROKOK. Ape ko tak reti baca tulisan rumi ke? Ini boleh menjejaskan pengudaraan dalam bas. Lagi bahaya jika terdapat ibu2 mengandung.

Kesimpulan disini :
1- Bas lewat. Hampeh. Macamane kalau aku kerja esok pagi? Sape nak datang amik aku kalau bas lewat?
2- Driver merokok. Aku tau la korang bosan. Asyik drive je. Tapi keselesaan orang yang tak merokok perlu diambil kira. Kalau macam tu baik takyah tulis papan tanda DILARANG MEROKOK.
3- Tempat duduk bertindan. Korang ni bajet ke ape nak gabung bas? Macamane kalau aku ni pelancong asing yang baru first time naik bas TRANSNASIONAL? Mesti diorang kutuk2.
4- Aircond sejuk gle. Cam kat eskimo. Suis nak tutup aircond aku tak jumpe. =p
5- Err.. driver korang ni cukup tido ke? Aku nampak cam kuyu semacam je mata.

Sekian dari saya melaporkan.

3 comments:

ladylikeme said...

sekarang nie semuanya nak safe..kan..kan..kan

Crayon said...

Ladylikeme,
Safe = selamat
Save = jimat
Mane satu ko maksudkan ni? Hehe..
Ahh.. hantam sajalah. Yang penting kita kene selamat and jimat. Ada betul?

ladylikeme said...

dua-dua ler...yang penting selamat dulu baru jimat..kan...kan..kan