Sebuah Ilusi Optik

Tips Menjimatkan Minyak.. Tinjauan umum

Dah dekat 2 minggu lbey harga minyak naik. Kesan domino mula berlaku. Harga barangan turut meningkat. Sebagai seorang yang prihatin dengan masalah ini, aku telah melakukan satu tinjauan umum dengan menyoal selidik rakyat jelata bagaimanakah caranye untuk menjimatkan penggunaan minyak supaya rakyat keseluruhannya tidak terbeban dan pemimpin2 negara yang kite sayangi tak perlu memotong mana2 elaun diorang. Bukankah ini bagus?.. Ayuh sama2 kita tengok :

"Lu guna itu ubat gegat, masuk dalam tangki time penuh. Sure sebulan lu tarak payah kasi isi minyak lagi maa.. Kalau lu mau, kasi angkat satu plastik besar ubat gegat. Setaun punye stok. Manyak bagus." - Ah Keong (tauke kedai runcit)

"Bro, lu naik motor lagi baik. Lu pakai kereta takde gune. Tak thrill. Tak bley nak cilok sane, cilok sini. Gua lagi suka naik motor. Skang gua pakai itu Honda EX5 modified punya. Kalau stakat Satria GTi, kacang buncis je gua potong dekat federal highway tu. Berdesup gua naik" - Joe, bukan nama sebenar (hardcore mat rempit)

"Saudara bawak kete jangan laju2. Slow je. Agak2 dalam 80km/j. Lagi slow lagi bagus. Pastu jangan slalu brek mengejut. Kang tak pasal2 minyak abis. Lagi satu jangan bukak aircond. Pakai kipas tangan je. Takpun kipas yang pakai bateri tu. Jimat saudara. Saya pun penah cuba."- En. Awaluddin (penganalisis keselamatan jalan raya)

"Incik, ini produk sangat bagus. Skali masuk. 40% jimat itu minyak. Tarak susah guna. Taruk sahaja dekat itu enjin. Kasi cuba la incik. Suda ramai orang cuba. Money back guarantee incik" - En. Raja (jurujual alat penjimatan minyak)

"Penah dengar NGV?.. Haa.. ini yang aku nak cite ni. Engkau ada bace paper tak? Kerajaan skang ni galakkan rakyat pakai NGV. Banyak kelebihan NGV ni. Ko try la pasang. Murah je. Kalau nak contact aku ye"- Abang Nasir (Pengawal keselamatan di pusat pemasangan NGV)

"Susah2, naik RapidKL je la dik. Kete parking kt umah. Makcik ni ari2 naik bas. Singgit je bayornye" - Makcik Hasnah (operator pengeluaran wanita)

"Aku rase kite campur air ngan petrol dengan nisbah 40/60. Amacam? Jimat banyak kite ni. Dahla Selangor air free." - kawan aku.

2 comments:

ladylikeme said...

aku nak tanyer...betul ker ah keong kedai runcit tue cakap,kalau betul aku pun nak cube..rumah aku banyak stok simpan ubat gegat,kat dalam keta my father in law,lagi banyk ubat gegat...

Crayon said...

Aku ada bace kat internet, bley merosakkan enjin kereta. Kalau nak cuba bley je.. hehe