Sebuah Ilusi Optik

Laskar Pelangi

Hari minggu nan lalu. Aku ke majlis perkahwinan seorang kawan. Aku kira keluarganya seorang yang berada. Berkahwin pula dengan orang yang berada. Mereka 'Double berada'. Majlisnya sangat meriah. Diadakan di tempat mewah dan suasananya juga mewah. Tetamunya adalah golongan VIP. Tan Sri, Datuk Seri, Datuk panglima, Datuk bercucu, YB dan lain-lain.

Mungkin. Aku sahaja bertaraf encik di situ. Segan sungguh aku. Aku pergi dengan hanya berkemeja dan berseluar jeans. Tetamu lain pula segak berbaju batik dan baju berkot.

Aku kira-kira terdapat 100 meja semuanya dan lebih daripada 20 meja kelihatan kosong tetapi terdapat banyak makanan. Reserve untuk orang bunian barangkali. Lauk pauk banyak sungguh. Kalau aku tapau. Seminggu boleh tahan aku makan lauk tu. Kalaulah.

Dulu, semasa aku belajar. Aku pernah mempunyai kawan yang makan hanya sekali sehari. Itulah brekfast, itulah makan tengah hari dan itulah juga makan malam. Jangan harap nak minum petang atau makan supper. Ada juga kawan yang makan roti dan minum air paip setiap hari demi mengalas perut. Sungguh. Ini kisah betul. Badan mereka sangat kurus. Dan pakaian mereka sangat lusuh. Kemewahan adalah satu benda yang hanya mampu diimpikan oleh mereka.

Dan aku rasa diri bertuah berbanding mereka yang tidak berada itu. Cukup serba serbi tapi lupa untuk bersyukur kepada tuhan. Malahan rasa diri ini sangat tidak bertuah melihatkan kekayaan kawan yang berada itu. Keji sungguh rasanya.

Trivia dari buku 50 Facts that should change the world
"Every day, one in five of the world's population -- some 800 million people -- go hungry. Incredibly, this is not caused by food shortages. The world produces enough food each year to feed all its inhabitants. Healthy diet requires 2,500 calories a day; an American consumes 3,600 calories a day while a Somalian gets 1,500. Nobel laureate Amartya Sen says it's because poor people have no money to secure a constant food supply, and no resources to grow their own food."

p/s: Gambar itu... amat menyedihkan. :(





No comments: