Sebuah Ilusi Optik

'Spoil'

Aku berpendapat. Kebanyakan anak orang-orang kaya adalah manusia yang 'spoil'. Diulang. KEBANYAKAN.

Ini adalah berdasarkan pengalaman hidup aku. Kebanyakan mereka amat manja. Disebabkan di rumah serba serbi disua ke mulut. Waima berak sekalipun ada tukang basuh. Mungkin. Hidup didunia umpama syurga. Sebut sahaja apa yang diingini. Terus dibeli oleh Mummy dan Daddy.
Bagi aku. Mereka ini amat menyedihkan. Mereka tiada kelangsungan survival untuk hidup. Jika diletak agak jauh dari rumah. Mulalah mengelabah mak enon. Takpun mereka berpeleseran tak tentu hala. Menghabiskan duit ibu bapa.

Aku pernah mempunyai kawan yang merungut-rungut disebabkan tilam katil di asrama sekolah yang keras dan makanan di dewan makan terlebih cili. WTF! Apa yang engkau harapkan pabila duduk di asrama? Samada engkau terima keadaan itu atau engkau boleh keluar sahaja dari sekolah dan duduk di rumah. Bersekolah di sebelah rumah dan duduk di bawah ketiak ibu bapa.
Aku juga pernah mempunyai kawan yang asyik merungut dan menyama tarafkan hidupnya seperti dalam Bersamamu semata-mata di rumah sewa tiada peti ais. Apekejadahnya??? Engkau boleh sahaja beli. Engkau kan kaya.

Dan jika aku perhatikan. Mereka amat-amat berdukacita jika tiada duit. Maksud tiada duit ialah tiadanya sekurang-kurangnya RM500 dalam wallet. Dan semestinya dalam bank mereka masih ada berpuluh-puluh ribu.

Mereka sangat 'spoil'. Anak yang rosak jati dirinya. Dan tidak. Mereka tidak salah. Ibu bapa mereka lah petualangnya.

No comments: