Sebuah Ilusi Optik

Kawe-Kawe

Tiba-tiba 2-3 ari ni aku jumpa ramai kawan2. Dulu dan skang.

Ari Jumaat aku g umah Wan. Wan kawan sekolah menengah aku membawak ke UK. Gi sama-sama ngan aku. Tp die abis awal setahun dr aku. So, sementelah aku balik ni. Aku g umah die sbb aku bajet die dh keje. Rupa2 nye buat bisnes budak ni. Byk gak income die sebulan. Perut pun makin membulat. Wan dulu kurang mementingkan nilai2 ketimuran dan lagi satu die ni jarang buat satu kewajipan yg penting bg org Islam. Tp, skang aku tengok die dh berubah. Dh insaf gamaknya Wan ni. Cakap pun sopan la skit. Ada diplomasi cam orang bisnes. Masa makan kt kedai tetiba nampak dua org, satu tinggi satu kurang skit. Rupanya Shah ngan Ajid. Membe aku masa kt skolah dulu gak. Tp, Shah lg lama sbb dia old skool punya orang. Masa zaman skolah rendah lg. Umah pun dekat je ngan umah aku. Rancak la kitorang berbual. Tp satu aku tengok. Semua dh bermisai, berjambang. Dh tua2 rupanya kawan2 aku ni termasuklah aku. Hehe.

Ari Sabtu, Li (kwn satu school ngan aku kt UK) ajak kuar bincang pasal bisnes juta2. Sedang kitorang rancak susun strategi bisnes tetiba nampak 3-4 orang dtg. Pastu salam2 duduk skali ngan kitorang. Rupa2 nya kwn Li. Yang aku kenal Zul, Anne ngan Mi aje. Tp, aku terkejut sbb Anne pun ada kt sini gak. “Anne macamana ko ada kt sini hah? Bukan ko dok kt KL ?”. “Zul ajak aku datang”. Kecik je dunia ni, kekadang kwn yang kite kenal merupakan kawan kepada kawan kita yg satu lagi…

Ari Ahad. Aku saje je anta msg kt Zain. Dia pun skali ngn aku kt UK gak tp die amik mechanical engineering. Aku slalu g lepak bilik die. Pastu kekadang g jenjalan keliling kawasan Banshire tu ngan Sukri, Ayie, Ajib. Banyak la kenangan kitorang kt situ. Tetiba je die kt dh ade kt umah ayah die. Dekat je ngan umah aku. Alang2 die ajak aku kuar. Pastu bual2 kosong pasal sapa yg dh dapat keje, sapa yg dh kawin, bertunang semua skali. Dia pun dh dapat keje. Kat Cyberjaya nun.

P/s: Rupa2nya ramai gak aku berkawan….

No comments: