Sebuah Ilusi Optik

World Cup

Masa tu aku darjah 1. Aku x tahu ape kebenda yang berlaku. Yang aku tahu, aku kena kumpul penutup botol yang ada lambang orang sepak bola. Lagi satu kumpul pelekat semua negara lepas tu tampal kt buku. Beli kt kedai dekat umah aku. Tp sering kali aku dapat pelekat negara sama. "Hampeh", getus hatiku. Adakah aku telah ditipu!! Tp lepas tu aku g beli lagisebab hadiahnye lumayan. Hehe. Tapi itu tahun 1990 dulu. Aku masih budak hingusan lagi.

Tahun 1994, USA- pun aku tak amik pot apa yang diorang buat. Tapi strategi diorang tetap sama buat peraduan tampal2 pelekat. Sekali lagi aku g beli. Dan hasilnye tetap sama. Penuh umah aku ngan pelekat negara2 bertanding. "Hampeh", kata hatiku mengulang ayat 4 taun lepas lalu berlalu ke kedai Kak Nah, pegi beli sekali lagi... Beberapa minggu kendian, keluar paper Brazil menang World Cup.

Tahun 1998, France- aku dah belajar subjek sejarah dan kenal semua negara bertanding. Aku juga belajar matematik moden dan sudah mampu utk bet dgn kengkawan negara yg akan menang... Aku sokong Argentina dgn penyerang sensasinya Gabriel Batistuta serta tak lupa Belanda, jaguh yg tak penah menang world cup. Argentina kalah ngan Belanda . Ok lagi. Tp, Belanda lak kalah lepas tu. Aku keciwa. Skali lg aku tukar kepada team Brazil lak dgn harapan akan membuahkan hasil. Last2 Brazil 0 - Perancis 3... tahun itu, aku rugi banyak. haha!

2002 Jepun,Korea- pertama kali dlm sejarah World cup buat kt 2 negara. Aku tak ketinggalan tengok. Still, aku masih menyokong Argentina, Brazil dan England. Aku anggap ketiga2 nie ade peluang sama rata. Tapi hasilnye mengecewakan aku. Argentina awal2 lagi dh bungkus. England pun sama gak lepas 2-3 step.... Nasib baik Brazil menyelamatkan maruah aku yang tercalar 4 tahun lepas.

2006, Germany - Sementelah aku masih menganggur ni, aku rajin tengok setiap perlawanan sambil membuat ulasan dan catitan yang berpatutan uk dipergunakan dlm CM06 nanti... haha! Aku bajet 4 negara ni ade peluang masuk semifinal, lps tu menang piala dunia. Argentina, Brazil, Rep. Czech ngn Belanda. Aku kalau main PS2 slalu amik pasukan2 ni. Slalu menang je... tak tau lak aku kali ni. Argentina main ok, passing cantik, orang kata semangat membunuh tu ade. Brazil stakat ni main hampeh, tp still awal lg nak nilai sebab diorang ade pemain berbakat cam ronaldinho, kaka, ronaldo dan ramai lg. Rep. Czech lak main Ok tp ramai cedera cam Koller, milan baros tu yg jd masalah tu. Diorang bley main ngn tempo laju pastu passing lak tepat. Belanda aku anggap satu skuad yang mampu bertahan dan menyerang. Diorang main cantik gile tp satu je masalah diorang dr segi persefahaman dan perhubungan antara pemain, slalu je ade masalah. Tapi masih awal untuk dperkatakan. Tengok le nanti...

p/s : Itu pandangan peribadi aku, kalu sesiapa tak setuju suka ati korang le...

No comments: