Sebuah Ilusi Optik

Kawan aku

Nama dia Iwan. Aku panggil Wan saja. Aku kenal Wan dah lama. Sejak dari sekolah menengah lagi. Membawa ke sekolah asrama dan seterusnya masuk universiti. Dari segi penampilan, Wan agak tak smart. Jauh skali untuk menggosok baju sekolah hari2. Basuh baju pun 3 minggu skali. Tu pun kalau dia rajin. Kalau malas, anta dobi je la. Dari segi fizikal, Wan ni bertubuh agak gempal skit. Dengan perut agak gendut. Kepala botak. Tak bersukan gamaknya Wan ni. Petang2 tido je.

Dulu, masa kat sekolah asrama. Wan agak digeruni budak perempuan. Wan ni agak ganas dan suka main2. Pastu Wan macam ada temper skit. Slalunya dia akan mengamuk tak tentu pasal walaupun dengan kes-kes kecil seperti hilang pemadam atau cikgu fizik lambat masuk kelas. Padahal Wan bukan ketua kelas pun. Jauh sekali dia minat matapelajaran fizik. Wan Wan, rilek2 dahla..

Masuk tahun berikutnya, Wan agak berubah. Dia makin user friendly orang kata. Kalau bercakap tu, ada diplomasi jugak la. Baju plak dah bergosok. Rambut simpan ada panjang skit. Slalunya dia skit belah blakang. Time ni barula nampak macho skit si Wan ni. Dari segi cara hidup pun dah berubah. Dulu2, dia dengar kaset Linkin Park, Limp Bizkit takpun paling koman Cromox. Tapi skang dia dengar Westlife dengan KRU. Ape cite ni Wan??

Nak dijadikan cerita rupanya Wan ni ada minat kat sorang budak perempuan ni. Cun la jugak. Nasib baik dia minat budak lain. Bukan budak perepuan yang sama dengan aku minat. Kalau tak, mau berpatah arang berkerat rotan aku dengan Wan. Wan nak tekel budak perempuan tu tapi dia malu. Siot la Wan. Ingatkan ganas sangat. Ada jugak sifat malu tu. Dia soh orang lain tolong tekel untuk dia. Maneley camtu Wan. Tak kopi jantan la macam ni.. Tapi, aku dah agak. Wan takkan dapat budak tu. Budak perempuan tu dah minat kat orang lain. Tu a ko Wan. Lambat sangat.

Sudah takdir agaknya. Wan ni masuk Universiti pun sama ngan aku. Ceh.. ape punya bosan. Asyik tengok muka dia je... Tima kat universiti. Wan asyik memain je. Dia tak berminat nak belajar langsung. Final year, Wan tak siap tesis. Dia blah balik kampung pastu buat bisnes penternakan dan pertanian. Pelihara ayam, itik. Jual telur ayam. Bela ikan keli. Tapi last2 sume tak jadi. Pastu ada satu kali. Dia penah hampir dapat tender kontrak gomen. Pun tak jadi jugak. Last2, dia kije pasang kanopi untuk kenduri kendara dan untuk majlis2 kerajaan BN mahupun Pakatan Rakyat. Semua dia bantai.

Minggu lepas aku balik kampung. Ingat nak jumpa Wan tanya perkembangan. Mak dia kata dia dah fly gi United States. Nak holiday kat sana dalam seminggu dua. Fuh... gile a ko Wan!

1 comment:

ladylikeme said...

don't judge book by it's cover....jangan nak nilai org dari segi pekerjaan..walaupun hanya pasang kanopi..holiday united states to....fuyoooooo....jeles aku tau....